Ο νέος Κορωνοϊός (covid19) και το νέο ψηφιακό περιβάλλον στα επαγγελματικά γεγονότα

 

Του Δρ. Σωτήρη Βαρελά (*)

Πέραν των προκλήσεων που έχει δημιουργήσει στη δημόσια υγεία σε παγκόσμιο επίπεδο, ο νέος Κορωνοϊός (covid19) έχει προκαλέσει και δραματικές αλλαγές στα επαγγελματικά γεγονότα (MICE).

Διεθνής εκθέσεις όπως η ITB Berlin με 10.000 οργανισμούς από 180 χώρες να συμμετέχουν, ακυρώθηκαν με ανυπολόγιστο κόστος για τη διεθνή οικονομία και τον τουρισμό. Γεγονότα παγκόσμιων κολοσσών όπως το Ι/Ο της Google , το WSL της Microsoft, τo ετήσιο meeting των Starbucks επίσης ακυρώθηκαν για προληπτικούς λόγους. Μπορεί να υπολογίσει κανείς το μέγεθος των απωλειών, εάν αναλογιστεί ότι μόνο η ακύρωση του διεθνούς συνεδρίου των συνεργατών franchise της McDonald’s στο Orlando, ξεπερνάει τα 30 εκατ δολλάρια. Περισσότερα από 50 διεθνή κορυφαία meeting και εκθεσιακά γεγονότα, άνω των 30.000 συμμετεχόντων το καθένα επίσης ακυρώθηκαν, ενώ ένας μεγάλος αριθμός άλλαξε ημερομηνία διεξαγωγής. Γίνετε αντιληπτό ότι ένας ολόκληρος επαγγελματικός κλάδος η οργάνωση συνεδρίων, εκθέσεων, επαγγελματικών ταξιδίων, και ταξιδιών κινήτρων (incentives) δέχεται ένα πρωτόγνωρο πλήγμα από το νέο ιό και τον κίνδυνο διάδοσης του.

Στο νέο αυτό περιβάλλον που σχηματίζεται, μεγάλο μέρος των παγκόσμιων οργανισμών όπως τα Starbucks, η Target, η Goοgle, η Dell, το IMF, η World Bank, η ITB έχουν επιλέξει να μετατρέψουν τα παραδοσιακά εταιρικά τους γεγονότα (εκθέσεις, συναντήσεις, συνέδρια) σε εικονικά-virtual γεγονότα. Ακόμη και μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook και το Linkedin έχουν επιστρατευτεί για απευθείας επαγγελματικές συζητήσεις ή και ψηφιακά σεμινάρια (webinar). Διεθνή ιατρικά και φαρμακευτικά συνέδρια αναζητούν τρόπους δημιουργίας ψηφιακών πλατφορμών για την προώθηση της κλινικής συζήτησης και τη διάδοση της ιατρικής επιστήμης. Η γνώση, η επικοινωνία, η ανταλλαγή ιδεών δεν μπορεί να σταματήσει από κανένα ιό.

Χρειαζόταν όμως ο νέος Κορωνοϊός (covid19) για να αξιοποιήσει η διεθνής κοινότητας τα ψηφιακό μέσα επικοινωνίας, δικτύωσης και προβολής; Φυσικά και όχι.
Εδώ και μια δεκαετία ένα μεγάλο μέρος των εταιρειών του κλάδου MICE έχει στρατηγικά και συνειδητά επενδύσει σε virtual γεγονότα, είτε ως αυτούσιες δράσεις είτε συμπληρωματικά στα παραδοσιακά επαγγελματικά γεγονότα.

Τα ψηφιακά virtual γεγονότα αφορούν κυρίως δράσεις όπως:
• online εκθέσεις,
• digital συνέδρια,
• online-training,
• online-meeting,
• webinar,
• Online b2b συναντήσεις,
• Virtual fam trips.

Πέραν των επαγγελματικών γεγονότων υιοθετείται η τάση για ψηφιοποίηση και σε άλλους τομείς, όπως η εκπαίδευση και η προτίμηση σε εξ’ αποστάσεως σπουδές (6,5 εκατ. distance φοιτητές μόνο στην Αμερική), προσομοιώσεις καθώς και νέες μέθοδοι για εργασία από το σπίτι μέσω VPN περιβάλλον.

Αρκετά χρόνια πριν εμφανιστεί ο νέος Κορωνοϊός (covid19) και προκαλέσει την ανάγκη για ψηφιακή δικτύωση και προβολή, αρκετές επιχειρήσεις επένδυσαν στις προηγμένες τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνίας με στόχο να αποκτήσουν καινοτομίες αξίας. Πολυμεσικές και πολυτροπικές εφαρμογές εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας, εμπλουτίζουν την εμπειρία του χρήστη και την επικοινωνία με το περιβάλλον, ενισχύοντας την προσπάθεια αυτή. Μια σειρά από νέα εργαλεία όπως virtual booth, online forum, gamification, VR-AR, e-debates, e-voting, avatar, e- attendee report, e-business card, κάνουν τα virtual γεγονότα πιο διαδραστικά.

Σύμφωνα με μελέτη του Center for Exhibition Industry Research το 40% των υπεύθυνων μάρκετινγκ και το 31% των διοργανωτών συνεδρίων διεθνώς διενεργούν συμπληρωματικά ψηφιακά εικονικά γεγονότα όπως virtual εκθέσεις και συνέδρια, ενώ σύμφωνα με έρευνα του Scofidio το 74,3% των χρηστών που συμμετέχουν σε ένα ψηφιακό γεγονός δηλώνουν ικανοποιημένοι. Σημαντικά είναι και τα οικονομικά οφέλη για το marketing επιχειρήσεων αφού μέσω ενός απλού webinar μειώνουν κατά 30% τα κόστη προβολής ενώ αυξάνουν κατά 20% τις πωλήσεις τους. Αξιοποιώντας virtual γεγονότα και την κατάλληλη προβολή αυτών, ο διοργανωτής αποκτά πρόσβαση σε μια πρωτοφανή διεθνή δικτύωση με δυνητικούς συμμετέχοντες από όλο τον πλανήτη. Σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν οι αλλαγές που έχουν επέλθει και στο προφίλ του σύγχρονου επαγγελματία, που πλέον είναι πιο εξοικειωμένος με το ψηφιακό περιβάλλον και αυτό είναι μια τάση που θα μεταβάλλεται εκθετικά τα επόμενα χρόνια. Οι νέες γενιές Gen Z και Millennial, αδυνατούν να συγκεντρωθούν στον παραδοσιακό τρόπο παρουσίασης, έχοντας συνηθίσει να διαβάζουν με το ρυθμό του scroll στα social media και των floating videos.

Πέραν όμως από τα οφέλη στη δημόσια υγεία, τις νέες δυνατότητες προβολής και δικτύωσης, την μείωση των εξόδων marketing, σημαντικά είναι και τα οφέλη για το περιβάλλον αφού μέσω ψηφιακών γεγονότων μηδενίζεται το ενεργειακό αποτύπωμα. Επίσης βελτιώνεται και η ποιότητα ζωής των corporate citizen με περισσότερο ελεύθερο χρόνο για τους ίδιους, αφού μειώνουν την ανάγκη για επαγγελματικό ταξίδι. Η επένδυση σε ψηφιακές εφαρμογές για την εταιρική επικοινωνία και επαγγελματικά γεγονότα δεν πρέπει να αποτελέσει μια λύση ανάγκης ελαίω κορωναϊού. Οι εταιρείες διοργάνωσης επαγγελματικών γεγονότων (MICE) που επιδιώκουν ένα βιώσιμο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και τη διεθνοποίηση τους οφείλουν να επενδύσουν στις δυνατότητες που τους προσφέρουν οι σύγχρονες εφαρμογές εικονικών-virtual γεγονότων.

(*) O Δρ. Σ. Βαρελάς, είναι συν-ιδρυτής της εταιρείας διοργάνωσης virtual επαγγελματικών γεγονότων NeTourWork και Λέκτορας Πανεπιστημίου Νεάπολις Πάφου στη Στρατηγική για τον Τουρισμό.